"En ljuständare"

”Vilka värden är viktiga för dig? Vad vill du stå för? Vilka blir dina personliga ledord?”


Svaren på de här frågorna bildar uppdraget för den sista och tionde deletappen av Elisabeths bloggutmaning på  punctumsaliens.se


Under värderingar på min Facebooksida har jag skrivit:

"Känsla av sammanhang" Vad är det som gör att en del av oss klarar även svåra påfrestningar med hälsan i behåll - kanske till och med växer och vidareutvecklas av det - medan andra blir sjuka?


”Känsla av sammanhang” förkortas oftast KASAM. Begreppet som myntades av Aaron Antonovsky lägger fokus på hälsa och på vår förmåga att hantera utmaningar. Vad det är som får oss att må bra, i stället för vad det är som gör oss sjuka. Hälso och sjukvården har begränsade möjligheter att påverka folkhälsan och jag har någonstans läst att minst 70 % av orsakerna till dålig hälsa går att påverka genom egenvård. Aaron Antonovskys bok "Hälsans mysterium” har betytt mycket för vändningen inom medicinsk forskning. Från att ha varit helt koncentrerad  på sjukdomsförloppet och patogenesen till att se på friskfaktorerna och salutogenesen. Vårt dagliga liv är fullt av påfrestningar, motgångar, krav, konflikter och problem som måste lösas och allt det där klara vi mycket bättre om vi  känner meningsfullhet i vardagen, om vi begriper det som händer och om vi kan hantera det som sker.


Det är viktigt för mig att ha människor i min närhet som kan ”tända ett ljus”. De som tvärt om framförallt släcker ljus och ”förbannar mörker” fungerar för mig som ”patogena faktorer”.

Personliga ledord för mig....... 
"att efter bästa förmåga vara ”en ljuständare” och fungera som en ”salutogen faktor” för mig själv och andra i min närhet."

 

1 Elisabeth:

skriven

Tack för dina ord. Varma hälsningar.

2 delfinolinen i Viken:

skriven

Ljuständare och ljusspridare behövs här i vår allt hårdare värld, var så säker :)

Folkhälsan är ett brinnande intresse för mig :)

Men - naturligtvis gör alla efter sin förmåga, bara man gör nå't :)

Det lilla blir stort i helheten och i alltet :)

Fortsätt vara en ljuständare du fina, men bara efter din förmåga o kraft :)

Texten på en tavla jag har: Brinn gärna, men se upp så du inte sveder dig" :)

Änglakraamis för dig med ljus o beskydd

:D

3 Elisabeth:

skriven

Nu finns möjlighet att ta del av de medverkandes bidrag. Varma hälsningar

Kommentera här: